Hafiz Zulkafly

Tips Pengurusan Memori dan Sistem Smartphone Anda!

Ahad, Ogos 28, 2016

Assalamualaikum

Lai lai, ini hari aku nak kongsi salah satu petua untuk mengekalkan prestasi optimum smartphone android anda. Bila cakap pasal penjagaan smartphone ni, pada aku satu topik yang agak luas dan umum. Boleh jadi pasal penjagaan bateri smartphone, pengurusan memori dan sistem dalaman dan juga data. Hari ni aku cuma nak fokuskan pada Pengurusan Memori dan Sistem.


Pengurusan Memori dan Sistem.

Jangan pernah sesekali sama kan smartphone dan juga pc sebab ianya totally berbeza. Hal ini kerana, jumlah kuasa pemprosesan yang tidak sama. Atas sebab itu juga smartphone lebih cenderung untuk menjadi tidak responsif oleh kerana pemprosesan aplikasi yang terlalu banyak. Jadi apa yang perlu korang buat ?

Meng-nyah aktifkan aplikasi dari terus aktif di dalam proses background. Hal ini dapat mengurangkan pengunaan kuasa pemprosesan. 

Kemudian kita sentuh kepada bahagian memori. Pernah dengar tentang cache, and cookies? Fail cache ni sebenarnya fail sementara yang mengambil ruangan dalam memori korang. fail fail tidak aktif ni seharusnya dibersihkan secara terus menerus dan berkala. So bagi mengurusan kan segala perngurusan yang macam aku mention atas tadi, korang boleh download aplikasi aplikasi pengurusan smartphone untuk bantu korang menyelesaikan masalah ini.


So cadangan aku install aplikasi Boost+ by HTC Corporation.






Antara muka aplikasi Boost+ by HTC Corporation




Pilihan setting yang mudah dan user friendly.




Boost sedang dijalankan bagi mengoptimumkan smartphone kita.



Sesi menghapuskan junk!



Selain itu korang juga boleh uruskan aplikasi yang terkandung dalam smartphone korang di ruangan Manage Apps dan bagi mereka yang sukakan privacy, boleh lah korang protect aplikasi tertentu di ruangan Lock Apps. Mudah kan? Pada aku all in one, dan paling paling penting aplikasi ini sangat sangat user-friendly. Haa apa tunggu lagi. Cepat lah install. Mudah mudahan sedikit sebanyak dapat optimum kan prestasi smartphone korang. Selamat Mencuba!


Sekian.



3 ulasan

  1. Tapi ritu kau rekemen aku power clean apps *korek hidung, lekat kat kau*

    BalasPadam
  2. Jap weh ni kau tulis sendiri ke? Ke kopipes? Sebab aku macam baca majalah phone. Hebaq ah hang lol

    BalasPadam
    Balasan
    1. aku baca dari majalah.
      and aku olah and tulis guna word and bahasa aku sendiri.
      berpandukan majalah.

      Padam

© 2017 HAFIZ ZULKAFLY ALL RIGHTS RESERVED